Vijf tips voor een stressvrije verhuizing

pexels-photo-761999Verhuizen kan vaak overweldigend en spannend zijn. Voor de meesten onder jullie die verhuizen, kan het zelfs wat stressvol zijn. Maar geen paniek, want al wat je nodig hebt is een goede voorbereiding. In dit artikel lees je de vijf beste tips voor een stressvrije verhuizing.

Tip 1: Een goede planning is het halve werk

Voordat je gaat verhuizen moet je jezelf enkele belangrijke vragen stellen. Op welke datum wil je verhuizen? Wanneer komen de schilders, loodgieters of andere klusjesmannen? Wanneer krijg je de sleutel van je nieuwe woning? Heb je alle nodige documenten? Start je verhuizing dus meteen met een goede planning.

Zorg ervoor dat je planning overzichtelijk en gedetailleerd is: neem alle belangrijke informatie die je nodig hebt om al je vragen te beantwoorden op in je planning. Een kalender opstellen is nooit een slecht idee. Zo voorkom je ongewenste situaties als overlappende activiteiten. Een schilder kan moeilijk zijn werk voltooien als iedereen met verhuisdozen rondloopt.

Tip 2: Maak een checklist

Naast je planning is de checklist een heilig document. Zo kun je in een oogopslag bijhouden welke taken al uitgevoerd werden en welke nog op je planning staan. Denk hierbij aan het opzeggen van automatische betalingen van de huur van je oude woning of het in orde brengen van een internetaansluiting op je nieuwe adres. En heb je al genoeg verpakkingsmateriaal en dozen om al je spullen te verhuizen?

Met een duidelijke checklist weet je zeker dat je niets vergeet. Werk je checklist wel regelmatig bij en zet een vinkje bij de zaken die je hebt voltooid. Een handige tip: zet naast je vinkje ook de datum van voltooiing. Zo kun je zaken die je moet opvolgen tijdig herbekijken. Het aanvragen van een telefoon- of internetabonnement kan bijvoorbeeld enkele weken duren. Wanneer je opschrijft op welke datum je dit hebt geregeld, kun je beter inschatten wanneer het abonnement in werking treedt.

Tip 3: De juiste inpakstrategie

Een veel voorkomende verhuisfout is om te snel te beginnen inpakken. Dat is niet erg problematisch, maar het is wel beter om stap per stap te werk te gaan. Zo zit je geen maanden op voorhand tussen de verhuisdozen. Begin eerst met het inpakken van bezittingen die je niet meer gebruikt, zoals kerstartikelen, oude spullen of kleding die je in een bepaald seizoen niet nodig hebt.

Maak gebruik van een verhuisdienst om een schatting te krijgen van het aantal dozen dat je nodig hebt om te verhuizen. Je kunt ook vragen of je dozen en verpakkingsmateriaal kunt huren. Kijk na of je veel breekbare spullen hebt, zodat je geen beschermend materiaal te kort hebt.

Tip 4: Verhuis je meest waardevolle bezittingen zelf

Om te allen tijde te weten waar je meest waardevolle bezittingen zijn, kun je deze best zelf verhuizen. Hiermee bedoelen we je belangrijke documenten zoals huurcontracten en geboorteaktes, mobiele apparaten of erg waardevolle zaken. Om het risico te vermijden dat je deze bezittingen verliest, kun je ze in een doos verzamelen en met persoonlijk transport naar de nieuwe woning verplaatsen.

Tip 5: Maak gebruik van een opslagruimte

Soms moet je een tijdelijke woning betrekken als er nog werken zijn aan je nieuwe woning of misschien is je oude woning al vroegtijdig verkocht. Verhuis dan niet meteen al je spullen naar de tijdelijke woning maar bespaar veel werk en tijd met een opslagruimte. Maak in je tijdelijke woning enkel gebruik van het meest nodige of ga op zoek naar een tijdelijke woning die volledig gemeubileerd is. Zo hoef je niet tweemaal alles in en uit te pakken.

Bron afbeelding: tpc-logistics.nl

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*