Wat heb je nodig bij het aanvragen van een hypotheek?

Ga je een hypotheek aanvragen, dan moet je zorgen dat je tijdig alle documentatie verzameld hebt. Op die manier voorkom je dat de hypotheekaanvraag vertraagd wordt. Dit heb je nodig voor het aanvragen van een hypotheek:

  • Het taxatierapport

Een taxatierapport mag maximaal zes maanden oud zijn en is uitsluitend geldig wanneer jij hier zelf opdracht toe hebt gegeven. Hou er ook rekening mee dat de meeste hypotheekverstrekkers eisen dat het rapport is opgesteld volgens de WEW normen en door het NWWI gevalideerd is.

  • Kopie van je paspoort of identificatiebewijs

In sommige gevallen moet het origineel gecontroleerd worden.

  • Werkgeversverklaring

In de meeste gevallen geldt dat deze niet ouder dan 3 maanden mogen zijn.

  • Arbeidsovereenkomst

Dit is meestal alleen nodig als je korter dan zes maanden bij je huidige werkgever in dienst bent.

  • Loonstroken

Vraag je hypotheekverstrekker hoeveel loonstrookjes er nodig zijn.

  • Jaaropgaven

Van de afgelopen 3 jaar.

  • Recente bankafschriften

De meeste hypotheekverstrekkers zullen afschriften vragen van zowel je betaalrekeningen als je spaarrekeningen.

  • Pensioenoverzicht

Op mijnpensioenoverzicht.nl kun je een uitdraai maken van jouw pensioengegevens.

  • Overzicht leningen en schulden

Denk aan aflossingsbewijzen en overeenkomsten van zowel afgeloste als lopende leningen. 

Tot slot

Je hypotheekverstrekker zal waarschijnlijk strenge eisen hebben met betrekking tot hoe de documenten aangeleverd moeten worden. Zorg dat je alle documenten digitaliseert en opslaat op je computer, zodat je ze snel kunt terugvinden als je ze nodig hebt.

Zijn er nog onduidelijkheden met betrekking tot de benodigde documentatie voor de hypotheekaanvraag? Neem dan contact op met je hypotheekadviseur Raalte, die kan je meer informatie verschaffen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*